Psihološke dozvole u odgoju

Roditelj je prvi učitelj svom djetetu. Roditelj daje snagu djetetu da razvije samopouzdanje, da živi svoj život slobodno, da istražuje slobodno, uči ga kako se nositi s teškoćama, daje zaštitu i postavlja zdrave granice, prenosi djetetu vrijednosti (obiteljske i društvene). Roditelji se vrlo često dobro znaju pobrinuti da dijete bude fizički sigurno, da usvaja nova znanja, no emocionalni život i potrebe djeteta su one suptilne potrebe koje treba znati prepoznati, dobro na njih reagirati kako bi dijete razvijalo svoje emocionalne i socijalne vještine.

Dobro je odmah na početku naglasiti da nema savršenog roditelja. Nije bit u tome da sve moramo raditi savršeno zato jer i svijet u kojem živimo nije savršen, mi nismo savršeni i savršenstvo ne postoji.
Važno je da smo prisutni kao model ponašanja, da ih slušamo, ali istinski slušamo i razumijemo njihov svijet, potrebe i da na to dobro reagiramo. Važno je slušati i sebe (biti svjestan svojih reakcija, osjećaja, potreba) te sve ono što čujemo o odgoju kao važne informacije stručnjaka pokušamo uklopiti u svoje obiteljsko funkcioniranje, svoje intimno okruženje sa djetetom.
Emocionalno stanje u djetinjstvu utječe na naše funkcioniranje u odrasloj dobi. Kako su se prema nama ponašali naši roditelji, koliko smo bili uvažavani kao djeca, koliko su naše potrebe bile važe roditeljima da ih zadovolje, koliko su naši osjećaji bili uvažavani i koliko nam je bilo dopušteno da ih izrazimo, sve je to utjecalo kakvu ćemo sliku stvoriti o sebi, o svijetu u kojem živimo i o drugim ljudima. Zato je važno biti svjestan koje mi poruke šaljemo djetetu i na koji način.
Postoje ciklusi u razvoju djeteta te svaki ciklus nosi sa sobom određene emocionalne i psihološke potrebe. U svakom ciklusu dijete mora čuti određene "dozvole" od svojih roditelja ili neke njemu bliske osobe kako bi slagalo slagalicu svog emocionalnog života. I na taj način razvijalo pozitivnu sliku o sebi, o svijetu u kojem živi i o drugim ljudima. Na taj način dijete stvara i svoju emocionalnu "zalihu" ili imunitet koja će mu poslužiti i u odrasloj dobi kada ga zadesi neka neugodna situacija, stres ili neka poteškoća.

Ovdje ću vam napisati koji su to razvojni ciklusi te koji je zadatak djeteta u svakom od ciklusa (što to ono mora razviti) i koji je zadatak roditelja. Većinu ovih poruka roditelj šalje neverbalnim putem u odnosu s djetetom.

1. ciklus je "Postojati" (0. - 6. mjeseca) - zadatak djeteta je učiti zadovoljavati svoje potrebe, uči vjerovati, prihvatiti brigu i njegu. Roditelji trebaju osigurati ljubav, brigu, dodir, stalnost, dosljednost. Poruke ili dozvole koje roditelji trebaju slati djetetu u ovoj fazi su: Sretni smo što si živ/a, Pripadaš ovdje, Tvoje potrebe su mi važne, Drago mi je da si ti-ti, Smiješ rasti na svoj način, Volim te, Brinem se o tebi, Brinem se o tebi dragovoljno.

2. ciklus je "Djelovati" (6. - 18. mjeseca) - zadatak djeteta je istraživati, iskušavati, razvijati osjetila, formirati siguran dodir i vezanost. Roditelji trebaju osigurati sigurnost, ohrabrenje, raznolikost, zaštitu, podršku. Poruke ili dozvole koje roditelji trebaju slati djetetu su: U redu je biti aktivan/a, U redu je biti miran/a, Smiješ istraživati, eksperimentirati, Smiješ koristiti sva svoja osjetila, Smiješ ponavljati koliko hoćeš, Smiješ biti znatiželjan/a.

3. ciklus je "Misliti" (1. - 3. godine) - zadatak djeteta je učiti misliti, testirati realnost, rješavati probleme, izražavati osjećaje, počinje se odvajati, mora naučiti prestati biti centar. Roditelji trebaju ohrabriti izražavanje osjećaja, mišljenja, davati razloge i objašnjenja, postaviti granice. Poruke ili dozvole koje roditelji trebaju slati djetetu su: Drago mi je da si počeo/la misliti, U redu je biti ljut/a, ali neću dozvoliti da povrijediš sebe ili drugoga, Smiješ reći NE, Smiješ učiti i misliti po svom, Smiješ tražiti pomoć, Smiješ se odvojiti od mene, a ja ći te i dalje voljeti.

4. ciklus je "Identitet" (3. - 6. godine) - zadatak djeteta je da stvara odvojeni identitet, stvara sve više informacija o sebi, isprobava moć u obitelji, odvaja maštu od realnosti. Roditelji trebaju osigurati djetetu što više informacija tko je ono, koje su mu vještine, odgovarati na njegova pitanja, podržati i pohvaliti. Poruke ili dozvole koje roditelji trebaju slati djetetu su: Smiješ otkrivati tko si, Smiješ biti moćan/a i tražiti pomoć ponekad, Svi tvoji osjećaji su prihvatljivi, Volim to što jesi.

5. ciklus je "Vještine" (6. - 12. godine) - zadatak djeteta je razvijati vještine, praviti greške, usvajati pravila i strukturu, usvajati vrijednosti, surađivati. Roditelji trebaju dati djetetu mnogo podrške, pohvala, istinskog zrcaljenja. Poruke ili dozvole koje roditelji trebaju slati djetetu su: Smiješ razmisliti prije nego što odlučiš, Smiješ vjerovati svojoj intuiciji, Smiješ otkriti načine kako učiniti nešto, Smiješ misliti samostalno.

6. ciklus je "Integracija" (13. - 18. godine) - zadatak djeteta je odvajanje, biti neovisan/a. Roditelji trebaju dati djetetu ohrabrenje, podršku, mnogo diskusija. Poruke ili dozvole koje roditelji trebaju slati djetetu su: Smiješ znati tko si, Smiješ biti samostalan/a, Smiješ odlučivati o sebi, Smiješ razvijati svoje interese i odnose, Smiješ rasti u svojoj ženstvenosti ili muževnosti.

Sve ove dozvole koje bismo trebali dati našoj djeci, moramo dati i sebi.

Ovim putem bih vas pozvala da razmislite jeste li vi, od svojih roditelja, dobili ove dozvole? Ako u jednom trenutku otkrijete da niste dobili neku dozvolu od svojih roditelja, iskoristite priliku i dajte ju sada sami sebi. Počnite rečenicu sa "Smijem...".
I sve ono što ste naveli....SMIJETE!

Primjedbe

Popularni postovi s ovog bloga

Dopuštam li svom slobodnom djetetu da diše?

Trebam li razgovor sa psihoterapeutom?

SVJESNO RODITELJSTVO