Kako graditi samopoštovanje i samopuzdanje kod djece?
Što je samopoštovanje, a što samopouzdanje i kako se razvijaju kod djece? Kako roditelji mogu pomoći da dijete razvije samopoštovanje i samopouzdanje?
Znamo iz
vlastitog iskustva, kada se osjećamo sigurnima i kada vjerujemo u sebe, tada se
jednostavnije i Iakše suočavamo sa svim izazovima na našem životnom putu. S
druge strane, nesigurnost i stalna sumnja u vlastite sposobnosti imaju upravo
suprtotan učinak. Sve odjednom pada u vodu i crne prognoze se ostvaruju. I djetetu
takve situacije nisu strane.
Kako dolazi
do toga da dijete sumnja u sebe, svoje sposobnnosti ili pak ostavlja dojam da vjeruje
u sebe i s lakoćom pristupa zahtjevima okoline.
Slika o sebi
razvija se već u naranijoj dobi, u odnosu sa našim primarnim skrbnicima, sa
našim roditeljima. Poznato je već da kvaliteta ranog kontakta između djeteta i
roditelja i stvaranje sigurne povezanosti roditelj-dijete je najvažniji
čimbenik razvoja zdrave slike o sebi.
Kada je
dijete malo, ono ima veliku potrebu za stvaranjem sigurne privrženosti.
Roditelji su tu koji, ne samo da se brinu da dijete bude fizički dobro i
zdravo, već instiktivno šalju puno ugodnih i pozitivnih poruka djetetu da je
prihvaćeno i dobro. Svakodnevni odnosi roditelja i djeteta poput promjene
pelena, hranjenja, nošenja, maženja, milovanja, ljuljaja, gledanja svakog pokreta
kojem se roditelji istinski vesele trenuci su izmjenjivanja takvih poruka. Roditelji
na taj način šalju poruke “Dobrodošao si na ovaj svijet, na sigurnom si i tvoje
potrebe su mi važne”. Šalju djetetu najznačajniju poruku, a to je da je dobro i
voljeno takvo kakvo je. Ta sigurna privrženost koju dijete gradi u prvim
kontaktima sa roditeljima čini temelj razvoja sampoštovanja.
Ako u tom ranom
periodu razvoja, roditelji ne reagiraju na taj način dijete može, na
neverbalnoj razini, donijeti zaključak da nešto s njim nije u redu i da ovaj
svijet nije sigurno mjesto za život. Takav osjećaj može ga pratiti kasnije tijekom
odrastanja i funkcioniranja u odrasloj dobi.
Kako dijete
raste, neverbalne poruke roditelja sve više postaju verbalne; poruke
ohrabrenja, podrške, osnaživanja, primjećivanja onoga što dijete radi i u čemu
je dobro i uspješno. Ako roditelji ujedno provode kvalitetno vrijeme s djetetom,
dopuštaju djetetu da se izrazi, pokaže što voli/ne voli, slušaju dijete što im
ima za reći, imaju smiren i strpljiv pristup u odgoju, postavljaju zdrave
granice, a opet daju djetetu prostora da se razvija na svoj način, oni grade
samopoštovanje i zdravo samopuzdanje.
Dijete će
biti svijesno sebe i svojih spososbnoti jedino ako ga važna osoba u njegovom
životu primjećuje i reflektira, a najbolju ogledalo su upravo roditelji.
Dijete koje
ima razvijeno samopoštovanje svjesno je sebe, osjeća se ugodno i sigurno u
“svojoj koži”, može izrazitit ono što želi/ne želi, što misli, može se oslanjati
na vlastite snage, može graditi socijalne odnose na primjeren način, može primjereno
reagirati na neki neuspjeh i frustracije, može spremnije podnijeti neki neuspjeh.
“Cilj nije
više da dijeca razviju poslušnost, već samosvijest, zdravu sliku o sebi. Da
razviju dobar osjećaj samih sa sobom, ne zato što su uspješna ili talentirana,
već zato što jesu, što postoje.” Jasper Juul
Kako razvijati samopouzdanje kod djeteta? Samopoštovanje je realna
svijest o sebi i vjerovanje da smo dobri samim time što postojimo. To je
povjerenje u sebe. Samopouzdanje govori da smo svijesni svojih sposobnosti koje
možemo aktivirati u životu kako bismo postigli svoje ciljeve ne ugrožavajući
pritom sebe ili druge ljude. Roditelji koji imaju dobro samopoštovanje i
samopouzdanje vrlo vjerojatno će to prenijeti i svojoj djeci. Zdravo
samopouzdnje razvija se kada roditelj vjeruje u dijete, vjeruje da ono može
uspjeti, potiče ga i daje ohrabrenje, prati tempo kojim se dijete razvija, ne
traži ništa prebrzo i previše, već u skladu s djetetovom dobi i razvojem.
Samopouzdanje se također razvija kada dijete postigne cilj oko kojeg se trudilo
ili razvije neku sposobnost kao npr. dijete uspije naučiti voziti bicikl, zavezati
vezice na cipeli, nauči plivati, popeti se na tobogan (uz nekoliko pokušaja i
ohrabrenja roditelja). Na taj način učvršćuje mišljenje “Ja mogu uspjeti”.
Može se dogoditi da roditelji, nesvjesno i u najboljim namjerama,
hvale i potiču samo ako se se dijete ponaša na određeni način koji je
roditeljima važan jer smatraju da dijete mora naučiti neka ponašanja koja će mu
u životu korisiti. Npr. roditelji mogu davati svoju pažnju, poticaj i ljubav
samo ako se dijete ponaša na taj određeni način (ako bude najbolje u školi,
samo ako dobije petice, samo ako brzo riješi zadatke, samo ako bude pristojno s
drugima). Tada takvo očekivano ponašanje dobiva na vrijednosti i dijete ga
uzima kao dio svoje osobnosti. Dijete može stvoriti sliku o sebi “Dobar sam/vrijedim/mogu
dobiti ljubav i pažnju samo ako…sam savršen i sve radim savršeno ili ako sve
brzo napravim, ili ako udovoljim drugima, ili ako radim teško i puno se mučim. To
može ostaviti posljedice na kasnije funkcioniranje u odrasloj dobi.
Poruku koju djeca moraju dobiti od svojih roditelja verbalno i
neveralno je “Dobar si takav kakav jesi”. Naravno da će roditelji odgojno
utjecati da kod djeteta grade pozitivne životne vrijednosti i uče ga
prihvatljivim oblicima ponašanja, no poruka “Dobar si takav kakav jesi” mora
biti stalna i jasna.
Izrazi koje roditelji mogu korisitit neograničeno u različitim
situacijama i bez straha su: Volim
te, Volim s tobom...biti, igrati
se, Ponosan sam na tebe, Divim
ti se kada…, Vjerujem ti, Sviđa
mi se kada…, U redu je i pogriješiti, Ne
moraš uvijek biti savršen/a, Zaslužuješ
to, Ako kritiziram neke tvoje
postupke, ne znači da te ne volim, Što
misliš o...?, Znam da
ćeš uspjeti u životu, Možeš
biti ponosan/a na sebe zato što...
Ono što roditelji ne bi smjeli raditi u odgoju: Etiketirati (Djeca kao ti..., Mladi su
danas...,), Uspoređivati
(Ugledaj se na sestru, Vidiš kako ona može, a ti ne), Psihologizirati (Lijen
si, Uopće ne misliš, Nemaš pojma, Ponašaš se kao da ti je 3 godine),
Prognozirati (Past ćeš razred, Razbit ćeš glavu, Nikad od tebe dobro dijete)
Treba voditi računa kako kritizirati dječje postupke (ne napadati
dijete, već ponašanje): opišite
ponašanje s kojim niste zadovoljni, objasnite
zašto to treba promijeniti, pokažite
da razumijete osjećaje, jasno
recite što očekujete.
Budite svjesni sebe, svojih postupaka i uživajte sa svojim
djetetom u svakom trenutku!

Primjedbe
Objavi komentar